Ny medlemsavgift 1 oktober 2025

Här är några svar på de vanligaste frågorna kring höjningen av medlemsavgiften som du som förtroendevald att ta hjälp av när medlemmarna frågar om höjningen.

Frågor och svar

Q: Varför justerar Hyresgästföreningen medlemsavgiften?

A: Justerad medlemsavgift är ett förslag från förbundsstyrelsen som förbundsstämman fattade beslut om. Mot bakgrund av organisationens ökade kostnader på grund av inflationen och ett ökat behov av vårt stöd från fler medlemmar, är behovet av en ny medlemsavgift nödvändig. För att vi ska kunna fortsätta erbjuda medlemmar och hyresgäster ett starkt stöd, är beslutet om justerad medlemsavgift nödvändigt. Vårt mål är att vi ska spara pengar åt medlemmar genom vårt arbete. Genom den justerade avgiften kan vi säkra och utveckla vår verksamhet, hjälpa fler och spara mer pengar åt varje medlem.

 

Q: Hur mycket kommer den nya avgiften att vara på?

A: Den nya medlemsavgiften är 97 kr per månad, samma avgift oavsett var i landet du bor.

 

Q: Varför behöver vi justera avgiften precis nu? Många hyresgäster kämpar med höjd hyra.

A: Vi gör alltid allt vi kan för att hålla nere kostnaderna. Tack vare våra besparingar kunde vi skynda långsamt i denna viktiga fråga. Men vissa kostnader kan vi inte styra över, som kostnadsökningarna på grund av inflationen. Medlemsavgiften har legat kvar på samma nivå sedan 2018. Den nya avgiften på 97 kr, balanserar behovet av att täcka ökade kostnader samtidigt som vi tar hänsyn till medlemmarnas betalningsmöjlighet- medlemskapet fortsätter att vara både attraktivt och prisvärt.

 

Q: Är det verkligen nödvändigt att justera medlemsavgiften? Har ni sett över våra kostnader?

A: Tack vare medvetet arbete med inköpsbesparingar, samordning och effektivare arbetssätt har våra kostnader inte stigit lika mycket som inflationen. Men så pass mycket att Hyresgästföreningen behöver en justerad medlemsavgift.

Vårt uppdrag har blivit större och vårt arbete för hyresgästernas trygghet växer. Medlemsavgiften har legat kvar på samma nivå sedan 2018. Vi behöver justera avgiften till 97 kronor per månad,

 

Q: Är det nödvändigt att justera avgiften till 97 kronor, varför kan inte avgiften vara lägre?

A: Om vår medlemsavgift följde senaste årens prisökningar skulle det innebära en medlemsavgift på 107 kronor – men vi höjer inte mer än nödvändigt och justerar därför medlemsavgiften till 97 kronor.

 

Q: Hur säkerställer vi att medlemmar inte lämnar oss?

A: Förhoppningen är såklart att medlemmar stannar. Vi har gjort ett gediget arbete genom workshops, undersökningar och analyser för att undersöka vad medlemmar har för förväntningar på oss som organisation och vad de är villiga att betala för ett medlemskap. Medlemsavgiften på 97 kr, balanserar behovet av att täcka ökade kostnader samt tar hänsyn till medlemmarnas betalningsmöjlighet samtidigt som den säkerställer att medlemskapet fortsätter att vara både attraktivt och prisvärt.

 

Q: Vad svarar jag som förtroendevald om medlemmar känner missnöje? Vart kan jag hänvisa dem för frågor?

A: Förhoppningen är att så få medlemmar som möjligt lämnar oss på grund av den justerade avgiften.

För delegater: Det är viktigt för oss att fånga in funderingar och räta ut frågetecken. Hör av dig till regionordföranden om frågor uppstår.

För medlemmar: På vår webb kommer det att finnas möjlighet för medlemmar att få mer information och få svar på eventuella frågor kring justerad medlemsavgift.

Möter du ändå en missnöjd medlem, ta gärna hjälp av dessa argument för att få medlemmen att stanna kvar:

Som medlem får du:

    • Stöd, råd och service kring alla boendefrågor
    • Som medlem kan du få juridisk hjälp vid problem med värden
    • Vi gör allt för att hålla nere din hyra
    • Bättre möjlighet att påverka din boendemiljö
    • Bra rabatter, tex en BoKvar-försäkring kostnadsfritt under tre månader

 

Lite av allt vi gör:

  • Hyresgästföreningen förhandlar hyran varje år för över 3 miljoner hyresgäster. Bara under 2024 sparade vi
  • 5,75 miljarder åt alla Sveriges hyresgäster genom vårt förhandlingsarbete.
  • Varje år ger vi stöd och rådgivning till över 280 000 kontakter. Och tack varje juridisk rådgivning från våra experter, kunde vi rädda 330 hushåll från vräkning. • Med hjälp från våra juridiska experter fick medlemmar tillbaka drygt 20 miljoner i hyresnedsättning under 2024.

 

Q: Hur kommer justeringen av medlemsavgiften gå till rent praktiskt?

A: Information kommer att gå ut nationellt till medlem inför justering.

Information till medlemmar kommer att ges via digitala utskick, postala avier, information på webben med mera, för att säkerställa att informationen nått medlemmen. Den justerade avgiften kommer att dras automatiskt och medlemmen behöver inte göra något själv.

 

Q: Hur ska vi kunna hantera utträden och kunna svara på frågor från medlemmar om många medlemmar väljer att gå ur föreningen?

A: Förhoppningen är att så få medlemmar som möjligt lämnar oss på grund av den justerade avgiften. Historiskt sett har justerad medlemsavgift inte lett till några större utträden. Att vi tillsammans visar nyttan med att vara medlem är viktigt. Möter du ändå en missnöjd medlem, ta gärna hjälp av framtagna argument för att få medlemmen att stanna kvar.

 

 

Q: Kommer vi att erbjuda några fler ”tjänster” i och med den justerade medlemsavgiften?

A: När den nya medlemsavgiften börjar gälla, erbjuder vi våra ordinarie tjänster dvs:

  • Stöd och hjälp i alla boendefrågor
  • Kostnadsfri juridisk hjälp om det behövs
  • Hjälp att få pengarna tillbaka vid för hög hyra
  • Förhandlad hyra
  • Hjälp att förstå dina rättigheter som hyresgäst
  • BoKvar-försäkring och många andra bra rabatter

 

Vi erbjuder fler förmåner löpande som är relevanta för medlemmar över hela landet.